04 February 2010

Egy kis főzés meg miegymás

Nem nagyon történt semmi érdekes a héten. Most, hogy elkezdődött az iskola minden visszatért a megszokott kerékvágásba. Reggelente kedves ázsiai hölgy ébreszt minket borzalmasan hamis kántálásával. Valószínűleg Tai-chi gyakorlatokat végez, de a hangja az borzalmas. Át is mentem a Holiday Parkba, hogy megkérjem őket, hogy beszéljenek a nénivel, hogy ne énekeljen olyan hangosan vagy annyire korán. Andris ablaka pont odanéz és a néni minden korán reggel énekel és most már egy hónapja csinálja, szegény meg nem tud aludni. Hiába csukjuk be az ablakokat, akkor is behallatszik mer közben felbátorodott és egyre hangosabban énekel. Sajnos azt mondták, hogy ők 7:30 -kor kezdenek és így nem tudják kideríteni, hogy ki is lehet az, aki az ő tenisz pályájukon énekel, mert addigra a néni már rég végzett.
Tegnap elkezdtem tornázni, nehogy eltespedjek itthon. Beszereztem több féle fitnesz anyagot, hogy ne legyen egyhangú a torna. Eddig még nincs izomláz, valószínűleg többet kellene ahhoz mozognom. De majd ma!
Tegnap este elmentünk a Regivel az iskolába, mert ebben az évben csellózni fog és énekelni az iskolai kórusban ezekre kiválasztották őt és ezért volt egy kis információs est. Első évben az iskolából lehet bérelni a csellót, aztán a következő évben már sajáton kell, hogy játsszon. Zeneórán pedig furulyázni fog tanulni. Örülök, hogy sem a dob sem a cintányér nem tetszett neki. Csak tudnám, hogy kitől örökölte a zeni hajlamot? Andris most archeológusnak készül. Úgy látom, hogy ezt most komolyabban gondolja, mint az előzőeket. Ezért jobban nekiveselkedik a tanulásnak és tudatosan választja a tantárgyait a következő években.  

A héten egy új levest főztem. Vettem a boltban édesburgonyát, én annyira nem szeretem de ha levesnek csinálom akkor nagyon ízlik. Maga recept nagyon egyszerű, és az eredmény nagyon ízletes. Én szeretem a Közel-Kelet ízeit, szóval ez a leves rögtön a kedvencem lett.
Hozzávalók:
3 kisebb édesburgonya kb. 1 kg.
1/2 vörös hagyma
2 gerezd foghagyma
2 l. zöldség alaplé
1/2 teás kanál őrölt koriandermag, köménymag és currypor, aki szereti rakhat bele chilliport is
1 konzerv csicseriborsó
Elkészítés:
A hagymákat megpirítjuk egy kevés olajon, majd a tűzről levéve hozzáadjuk a fűszereket és a feldarabolt édesburgonyát. Felöntjük a zöldség alap lével és megfőzzük a levest. Ha a krumpli puha hozzáadjuk a leszűrt csicsriborsót, ha már nem forró össze turmixoljuk. Beforraljuk és kész is a leves.

A másik újdonság a töltött káposzta. Én magam csináltam hozzá a savanyú káposztát. A neten olvastam egy receptet nyári káposztából csináltak savanyú káposztát. Na gondoltam ezt én is kipróbálom, mert nagyon szeretem az újdonságokat. Kicsit változtattam a recepten de az eredmény önmagáért beszél. Kétszer is megcsináltam, mert a családnak csak úgy natúron is nagyon ízlett.


  

Maga a savanyítás nagyon egyszerű és 3 nap alatt el is készül. Ugyanúgy készül, mint a kovászos uborka csak ez most káposzta, én raktam bele egy kis tárkony leveled viszont nem kell bele foghagyma.  
Ez lett az eredmény:


Maga töltött káposzta ugyan úgy készült mint a húsos változat, de a húst én szója granulátummal helyettesítettem. Finom lett.

 

A múltkor említettem, hogy megosztom veletek a hús nélküli milánói és a ragadós rizs receptjét.

A milánóiban semmi extra nincsen csak a hús van helyettesítve a szója granulátummal.
A ragadós vagy ahogyan itt hívják sticky rice receptje sem nehéz. Azt nem tudom, hogy Magyarországon lehet-e kapni hozzá édes rizst, amit külön csak édességekhez lehet használni. Ez a fajta rizs glutinous tartalma végett ragadós, kissé nyálkás. Elsősorban Észak-Thaiföldön és Kínában termesztik. Az őrölt változata fehér, az őröletlen fekete. Kínai és Thai ételekhez való, de kiváló rizs-alapú sütemények készítéséhez is. Itt sweet-, vagy glutinous rice-nak hívják, nem csak ázsiai boltokban lehet venni de minden nagyobb üzletben megtalálható.

Maga az elkészítés nagyon egyszerű, a hozzávalók is idény szerint változnak. A gyerekeim egyik nagy kedvence.
Lássuk akkor hogyan csinálom én a sticky rice-ot.
Kell hozzá a már fent említett rizs (a mérték attól függ, hogy mennyit akarunk csinálni).
A rizst én a mikróban szoktam megfőzni egy rizs főző edényben, annyi vizet öntök a rizsre, hogy elfedje kb. egy fél ujjnyira. Ha megfőtt a rizs, akkor olyan jó kis ragadós. Adok a megfőtt rizshez kókusz krémet/tejet majd egy kevés gyümölcs cukrot(de persze jó hozzá a cukor is, de azt mi nem eszünk. Inkább steviát, xylitolt használunk, ezek mind természetes édesítőszerek.).
Ha már kihűlt belerakom az idény gyümölcsöket. Nálunk most van vége a mangó szezonnak, eddig én azt használtam, de mehet bele a sárgadinnye, nektarin, barack, eper, málna stb.
Lehet belerakni kókuszreszeléket is, nagyon finom. Hasonlít az otthoni tejberizshez de mégis egy kis távol-keleti ízt tudunk asztalunkra varázsolni.  

A rizs nagyon egészséges, sajnos erre én magam csak itt döbbentem rá. Gyerekkoromban nálunk nem nagyon volt rizs a napi menüben, persze rizseshúst vagy rizi-bizit főzött az anyukám, de itt nagyjából meg is állt, mert apu nem nagyon szerette rizst. Ezért később én magam sem nagyon főztem otthon. De itt valahogy olyan természetes, hogy akár hetente többször is van rizs. Olyan sokféle módon el lehet készíteni. Az nem titok, hogy én nagyon szeretem az ázsiai ízeket, ezek az ételek elképzelhetetlenek rizs nélkül.  

Tudtátok, hogy a rizs proteinje az egyik legjobb hypoallergén fehérjeforrás, amit számos étel készítéséhez használnak a világ minden táján?
A betakarítás után a tovább tisztított, csiszolt szemekből nyerik a fehérrizst. A barnarizsen rajtahagyják az értékes tápanyagokat tartalmazó héjat. A rizs teljes értékű táplálék, egészséges, komplex szénhidráttal látja el a szervezetet. Koleszterin- és szódiummentes, nem allergiakeltő, minimális zsírt tartalmaz. Az egyik legkönnyebben emészthető és hasznosuló fehérje. Mivel komplex szénhidrát, az energia, ami a rizsben található, eltárolható az izomzatban, szükség esetén viszont könnyen felhasználható. A gluténmentes diétára szorulóknak a rizs proteinje a lehető legjobb étel, más fehérjeforrásokhoz viszonyítva.
A rizs fehérjéje mentes az allergénektől, amik viszont másban, mint például a szójában, tojásban, tejben, élesztőben, gabonákban megtalálható. Gazdag aminosavakban, amelyekről kutatások során kiderült, hogy összetétele nagyon hasonló az anyatejben lévő aminosavéhoz. Az anyatej pedig, mint tudjuk, a Föld egyik legtáplálóbb étke.

Azért tartják a rizs proteinjét teljes értékűnek, mert mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza. Ezekből épülnek fel a fehérjék. Ezen kívül tartalmaznak még nem esszenciális aminosavakat is, amelyek kisebb mennyiségben, de szintén szükségesek a szervezet működéséhez. Olyan mesterséges eljárásokat is alkalmaznak, amelyekkel a természetes proteint ki lehet vonni a rizsből. Így számos táplálékkiegészítőt készítenek. A rizs proteinjéből készült koncentrátumok számos fontos esszenciális aminosavat tartalmaznak, így hisztidine-t, leucine-t, lysine-t.
Mindezek mellett még nagyon hatékony antikarcinogén is a rizs, rendszeres fogyasztása csökkenti a „rossz” zsírokat.
Két alapvető rizs létezik – barna és fehér rizs. A barna rizs a természetes, az őrlése során csupán a külső hüvelyt távolítják el. Ha tovább őrlik, és a csírát és a héjat is elvonják – fehér rizs lesz a végeredmény.
Nem is véletlen, hogy ázsiaiak között nem lehet látni elhizottat, illetve jóval tovább élnek.
Halkan megjegyzem, azért vannak túlsúlyos ázsiaiak is de ők átszoktak a mi táplálkozási szokásainkra.  
Az ázsiaiak nem esznek kenyeret, ők minden napszakban rizst esznek, még kenyér helyett is. Nem esznek gyors-éttermi kajákat, ha mégis akkor ők is hízással reagálnak, mint mindenki más.
Azt nem mondom, hogy a rizs nem hizlal, a mértékletesség ebben az esetben is betartandó.
Persze a rizs szénhidrát tartalma magas 100gramm rizsben 77 gramm szénhidrát van, de ki lehet próbálni a barna rizst, ami sokkal kedvezőbb élettani tulajdonságokkal rendelkezik.


Tünde

No comments:

Post a Comment