30 September 2010

Csirke tazsin

Szeretem a marokkói kajákat. A hétvégén csináltam tazsint. Szerintem ételt ennél egyszerűbben nem is lehet elkésziteni. Nem kell hozzá hatalmas tudás, csak türelem, mert a tazsint lassan kell főzni. Épphogy csak bugyogjon.

Hozzávalók:
- Tazsin, ami egy kúpos agyag edény, de lehet csinálni másban is.
- Csirke (én tanyasi csirkét használok)
- Zöldségek ( krumpli, sárgarépa, sütőtök, hagyma, édeskömény, kaliforiai paprika, szárzeller stb. )bármi jöhet, amit szeretünk. Én a krumplit kihagytam, mert keményitő és szénhidrát is van benne, azt most nem eszünk.
- Marokkói füszerkeverék, ebben van örölt kömény, örölt koriander, örölt szegfűszeg, örölt fahéj, kurkuma, esetleg lehet benne még örölt kardamom is. Nagyon finom illata van.
- Aszalt gyümölcsök, na ezeket volt a legnehezebb összeválogatni. Majdnem az összes aszalt gyümölcsben van cukor illetve tartósitó hozzáadva. Ezeket mi szintén már régen kiiktattuk az ételeinkből. Mellékesen jegyzem meg, hogy miután elhagytuk a tartósitószereket, látványosan elkezdtem fogyni. Végül azért találtam szilvát és mazsolát.
- A lényeges fűszer pedig a sáfrány. Ebből nem kell sok, mert intenziv ize miatt kevés is elég. Szerencsére, mert nagyon drága. Lehet helyetesiteni, de akkor már nem azt az izt kapjuk.
- Majdnem elfelejtettem a tartósitott citromot. Én most nem kaptam ezért levágtam egy citom  és egy narancs héját, de a fehér keserű rész próbáljuk nem belevágni. Ha kapunk tartósitott citromot akkor rakjunk az ételbe kettőt, négybe vágva. Persze mi is csináhatunk otthon, mert nagyon könnyű. Lentebb leirom a receptet.

Elkészités:
- A csirkét feldaraboljuk és bedörzsöljük a fűszerkeverékkel. A zöldségeket egyforma darabokra vágjuk.
- A csirke darabokat megsütjük olajon, hogy pörköt kapjon. Utána mehetnek bele a zöldségek és gyümölcsök, rádobjuk a sáfrányt és lefedve lassú tűzön főzzük. Én nem adtam hozzá vizet, mert a zöldségekből főtt ki, és a csirke is ereszt levet. 2-2.5 órát lassan főzzük.




Én reszelt sárgarépa salátát adtam hozzá naranccsal és mentával.

Tartósitott citrom: 
Nagyon egyszerű, kell hozzá citrom, tengeri só, babérlevél és egész bors.
A citromokat megmossuk, bevagdossuk. Belerakjuk befőttes üvegbe és szórunk rá és köré tengeri sót, Igyekezzünk a citromokat kicsit benyomkodni az üvegbe, hogy némi levet eresszenek, majd öntsünk még frissen facsart citromlevet az üvegbe. Rakjunk bele 1-2 babérlevelet és néhány szem borsot. Naponta forgassuk meg az üveget, hogy a só feloldódjon a citromlében. Érleljük sötét, hűvös helyen kb. 4 hétig. Amikor a citomok héja alatti fehér rész sárga lesz, fogyasztható is.
Az ételekbe a citromok héját használják csak; felhasználás előtt alaposan lemossák a sótól.





Tünde 

2 comments:

  1. Ez a korábbi képhez tartozó recept?

    ReplyDelete
  2. Igen. Bocsi, ha nem volt vilagos. Majd a muffinnal erthetobbe teszem.

    Tunde

    ReplyDelete