27 February 2011

Terülj, terülj asztalkám 2.

Hoztam néhány receptet, amiket mostanában csináltam. Van ami nem teljesen paleo, de kivételt néha tehetünk.

A mai terültj, terülj asztalkám négy fogásos lesz. Kezdem az előétellel, ami egy nagyon egyszerű kis saláta.
Alexandra csinált egy-két hasonlót mostanában. Engem is foglalkoztatott a gondolat, hogy milyen kis nyári salátát csináljak, amiben minden alapanyag a kedvenceinkből van összeválogatva. Az sem egy utolsó szempont, hogy az alapanyagok az idénynek megfelelőek legyenek. De miért is fontos, hogy az idénynek megfelelő zöldséget illetve gyümölcsöt használjunk? A finom zamatos iz a lényeg és persze az idény gyümölcs olcsóbb is. Ha valóban finom barackot akarunk enni itt Ausztráliában akkor január és a február a legalkalmasabb időszak erre. Ne is próbálkozzunk szeptemberben barackot venni, mert az valahol máshol érett és még zölden szedték le és a raktárakban érett be, brrrrrrrrrrrrr még a gondolat is riasztó. De terjünk vissza a salátához és, hogy mi kell hozzá.
1 fej fodros saláta (elöször rukkolát akartam venni, de nem volt friss)
100 g. Füstölt lazac
7 Füge (anyosóm kertjében édesebb volt, mint amit most kaptam)
50 g. Gorgonzola (ettől máris nem paleo, de mi imádjuk a kéksajtokat, néha lehet egy kis kihágás)
25 g. Pekándió
A hozzávalókat kézzel egy tálkába tördeljük, tépkedjük majd a fügéket negyedekbe vágjuk és a saláta tetejére rakjuk. Az egészet megszórjuk a pekánnal és sűrű balzsamecettel meglocsoljuk. Nagyon gyorsan megvan és finom, főleg ha a füge jó érett.

Most jöhet a leves, amit én gyakran csinálok. Szeretjük a halakat és a halászlét is. De tengeri halból nem lehet finom halászlét csinálni, legelábbis én nem tudom ponty nélkül elképzelni a hálászlét. Van egy kedves ismerősöm, akitől ezt a levest tanultam. Ez egy eredeti thai hal leves, de én változtattam rajta, hogy inkább a mi szájizünk szerint legyen. Hozzáteszem, hogy ez az egyik étel, amiben a Regi megeszi a halat.
Hozzávalók:
1 kg tenegri hal kockára vágva (én Basat használok)
2 teáskanák Vörös Curry paszta
50 g. Krachai ( ez a galanga gyökér, amit sós és ecetes vizben tartósitanak, Thai boltokban lehet venni)
4-5 Kaffir lime levele
2 Csirkehúsleves kocka ( én zöldségleves kockát használok)


Elkészités:
A halt felrakjuk főni annyi vizben , hogy ellepje és beledobjuk a leves kockákat. Közben turmixba tesszük a krachait és curry pasztát és kevés vizet hozzáadva összeturmixoljuk, majd a halhoz adjuk. Végül a lime leveleket is belerakjuk a levesbe. Addig főzzük, amig a hal elkészül, ami kb. 15-20 perc. Közben friss újhagymát szeletelünk és ha elkészült a leves akkor megszórjuk vele. Az ázsiaik szinte mindent felhasználnak és nem dobják a szemétbe ha valami ehető. A kinai kel középső leveleit és a torzsáját megsavanyitják, ami nagyon finom, azt nem tudom, hogy hogyan csinálják de az eredmény nagyon izletes. Én ezt is szoktam a levsbe szeletelni közvetelnül evés előtt, ettől a levesnek kellemes savanykás ize van. Nagyon kellemes ilyen nyári melegben ez a könnyű kis leves.

Főételnek mi is lehetne más, mint a mi nagy kedvencünk a bárány. De miért is részesitem előnyben a bárányt?
Ez az egyik állat, amit nem tudnak táppal etetni, mert különben felpuffad és megdöglik. Tehát a bárány füvet eszik, ami azért jobb, mint a táp. A másik ok amiért én szeretek bárányt főzni, hogy viszonylag hamar elkészül.
Nem olyan jó, ha ebben a nagy melegben órákon keresztül megy a tűzhely. Ez az étel azért is jó, mert gyorsan bedobálunk minden hozzávalót az edénybe és már mehet is sütőbe. Közben pedig bármit lehet csinálni, lehet zuhanyozni  és meditálni vagy a gyerekekkel foglalkozni estleg kertészkedni, közben az étel szépen elkészül.
Hozzávalók:
1.2 kg szeletelt báránycomb (3 teáskanál  marokkói fűszerrel megszórva)
1 kg. vegyes zöldség (nálam, répa, brokkoli és karfiol)
2 fej hagyma, nagyobb darabokra vágva
1 fej fokhagyma
2 vilmos körte negyedelve
150 g. aszalt szilva
1.5 tartósitott citrom (recept ITT megatállható)
babérlevél

Elkészités:
A hozzávalókat belerakjuk egy lefedhető tűzálló edénybe és kb. 1-1.5 óra alatt megsütjük 180 fokon.

Már csak a desszert van hátra. Mint már irtam, most nagy melegekek vannak errefelé ezért ha csinálok valami desszertet, az általában fagyi. De azt is meg lehet unni egyszer. Most valmi mást találtam ki fagyi helyett. Csináltam csoki habot gyümölcsöntettel.

Hozzávalók:
100 g. jó minőségű csokoládé ( én a napoknan az Aldiban vettem 70%-os csokit, ezért is csináltam a habot, mert ki akartam  próbálni, hogy milyen)
6 tojás sárgája és 5 tojás fehérje
400 ml. kókusztej
50 g zselatin
120 g. Sweetaddin

Elkészités:
 A kókusztejet felmelegitjük, közben a tojásokat szétvélasztjuk és kikeverjük az édesitővel. A meleg tejbe beletördeljük a csokoládét majd ha felolvadt beleöntjük a tojásokat és besűritjük. Közben kevés vizben felodjuk a zselatint amit az elkészült krémbe öntünk. A tojások fehérjét felverjük kemény habnak és beleforgatjuk óvatossan a még forró csokoládés krémbe. Majd néhány órára mehet is a hűtőbe. Tálaláskor a tányérra teszünk a szószból ( erdeigyümölcsöt és kevés édesitőszert összeforralunk és már kész is) és rákanalazunk a habból.  Sikere volt a habnak, mert a csokit is és az erdeigyümölcsöket is szereti a család.

Tünde

No comments:

Post a Comment